zondag 19 oktober 2008

2de + 3de dag zweden


(dit is vervolg op vorig berichtje)
Vrijdagmorgen om 10.10 werden we wakker. Alleszins ik toch :). Leo had vanalles voor het ontbijt: cornflakes, bokes met choco, fruit, melk, appelsiensap,...
Na het ontbijt zijn we richting centrum vertrokken met de metro. In de metro kon ik duidelijk merken dat ik in zweden was en niet in denemarken. Die mensen zijn echt wel anders. Vooral het haar vond ik best wel apart (mooi is niet gelijk aan apart ;)).
We zijn vanalles gaan bezoeken. Het begon met Nordstan, super groot shoppingcenter, grootste van scandinavië. Daar was ook de system Bolegat (kan het verkeerd geschreven hebben). In zweden kan je alleen daar alcohol kopen dat boven de 3% is. Dus nachtwinkels verkopen enkel bier van 2,7% ofzo. De system Bolegat was dan ook druk bevolkt!
Daarna in de stad gaan rondwandelen, alles beetje verkend. Götenborg is echt wel een stukske groter dan Aarhus. Maar om eerlijk te zijn, ik verkies aarhus. Een stad, niet te groot, niet te klein, waar je alles kan vinden! En vooral: alles met fiets! In Götenborg heb ik amper fietsen gezien. Iedereen doet daar zijn afstanden met de metro. Kben dan toch wel blij dat ik nog een beetje actief blijf met mijn fiets hoor.
Ook zijn we naar een soort van Zoo geweest. Een groot park waar verschillende dieren zaten zoals zeehonden, van die dikke zwarte varkens (schattig hoor!), herten,... En dan moet je weten dat we suuuuuuuuuuuuper veel sjans hadden met het weer: de zon scheen de ganse dag! Dus het was echt wel fijn om de hele dag buiten rond te lopen.
Na een vier tal uur gewandeld te hebben, moesten we de benen effe laten rusten. Dat hebben we gedaan in een gezellig cafeetje in het oude stadsgedeelte. Zo stom als ik was bestelde ik een espresso, totaal onwetend dat ge dan zo een minikopje krijgt. Ja se, twas een goei cafeïneshot. :). Ik en Ingrid hebben daar een typische zweedse koffiekoek gedeeld. Was lekker, maar een beetje te droog naar mijn goesting.
Daarna zijn we met een hele hoop mensen naar een afterwork-dinner geweest. Je betaalt daar voor de vestiaire en voor 1 drankje (55 zweedse DKR, dus 5,5 euro) en het eten krijg je er gratis bij. Het was echt suuuuuuuuuuuuuper lekker! Een buffet met alles wat mijn maag op die moment verlangde :).
Daarna ben ik met Evelien (meisje van de kempen dat ik al meer dan 3 jaar niet gezien had) naar de System Bolegat geweest, want ze wou graag een flesje wijn voor de avond. Evelien is nog geen 20, dus zelf kon ze haar wijn niet kopen. Vandaar dat ik als 'dealer' met haar ben mee gegaan en haar fles wijn heb gekocht. Ze controleren echt uw pas tot in de details; streng hoor!
Toen allemaal naar Leo zijn kot gegaan om ons klaar te maken voor een verjaardagsfeestje. Dat feestje was in het gebouw naast Leo zijn gebouw.
In Götenborg hebben ze een erasmusband: stuk of 10 mensen die elk hun eigen instrument bij hebben van thuis en die nu samen muziek schrijven. Was echt tof om te horen + ze waren goed!! Hierdoor kwam de RTBF filmen, en ja: ik kom in beeld! haha.
Ik was super gelukkig om na een aantal jaren nog eens een dwarsfluit vast te hebben er er op te kunnen spelen. Ik moet zeggen: het ging nog vlotjes! Er was ook een accordeon, die ik natuurlijk geprobeerd heb onder begeleiding van een of andere franse jongen. En pataaaaat, dat ging gewoon van de eerste keer! Zo fijn dat dat was! Ik was net een klein kind dat een ijsje van zijn mama had gekregen, zo gelukkig was ik :). Gitaar heb ik daar ook gespeeld, maar dat was minder imposant, aangezien ik dat hier op kot ook doe.
Het feestje was super gezellig. Weer tal van nieuwe mensen leren kennen. En hoe toevallig: iemand leren kennen die beste vrienden is met een jongen van hier in aarhus waar ik veel mee optrek. De wereld is toch zo klein eh!
De dag erna moesten we om 7 uur opstaan, want de ferry vertrok om 9.30 uur en we moesten nog helemaal naar de haven, opstaan, 60 min op voorhand daar zijn,...dus goed vroeg opstaan was wel nodig. Deed wel een beetje pijn!
Zaterdag was er enorm veel wind --> de ferry was redelijk beweeglijk. Vonden we alledrie niet zo een pretje na een heftige nacht als erasmusser :). Maaaaar, we hebben het overleefd! Goed en wel waren we om 16.30 uur terug in Aarhus...

Geen opmerkingen: